اموزش تعمیرات ساعت, راهنمای خرید لوازم جانبی ساعت, سوالات متداول درباره ساعت

آشنایی با روش های تست واترپروف ساعت

آشنایی با روش های تست واترپروف ساعت 1

فناوری مقاومت ساعت های مچی در برابر آب در دهه‌های گذشته با پیشرفت و نیز محدودیت‌هایی پیشرفت کرده است. اولین ساعت رولکس اویستر به عنوان اولین ساعت ضد آب در تاریخ بسیار معرفی و معروف بود. اما حتی ساعت‌های غیر ورزشی از برند رولکس مانند Rolex Cellini امروزه دارای ده متر مقاومت با نشان WR 10ATM است. و همینطور میزان بالا مقاوم در برابر آب مانند Omega Ultra Deep Professional وجود دارد که دارای درجه عمق خیره کننده 15000 متر است.

با این میزان فناوری، نیاز روزافزونی برای تأیید قابلیت مقاومت در برابر آب ساعت شما وجود دارد. زیرا یک جزء مهم آب بندی شده در برابر ساعت ، یک واشرسیلیکونی است که به طور طبیعی استهلاک پذیر است. شما مطمئن نمی خواهید با ساعت غواصی با ارزش خود به ساحل بروید تا به بدترین شکل ممکن متوجه شوید که واشر از کار افتاده است. شما می خواهید قبل از بردن ساعت به استخر ، دلتان قرص باشد.

انواع تست مقاومت در برابر آب


این دستگاه در یک فرایند ساده دقیق سادگی به ساعت فشار می آورد و ببینید که آیا می تواند مقاومت کند یا خیر. تست های مقاومت در برابر آب را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد: تست تراکم ، خشک و تست مرطوب.

تست واتر پروف خشک:

یا چیزی که به آن تست هوا گفته می شود، با تستر خلاء، با اندازه گیری میزان تاب برداشتن کریستال در محفظه خلاء انجام می شود. از طرف دیگر،

تست مرطوب:

این تست رایج ، با فشار سنج انجام می شود، به این صورت که قبل از قرار دادن ساعت در آب، محفظه را تحت فشار قرار می دهیم و سپس محفظه را با ساعت غوطه ور در آب کم فشار می کنیم. هر گونه نشتی با خروج هوا از ساعت به صورت حباب آشکار می شود. پس از تست مرطوب، یک آزمایش اضافی به نام تست تراکم انجام می شود.

تست تراکم آب: ساعت گرم می شود و سپس یک قطره آب سرد یا یخ روی کریستال قرار می گیرد. اگر قبلاً در آزمایش مرطوب، آبی راه خود را به داخل کیس پیدا کرد، خود را به صورت متراکم در قسمت زیرین کریستال نشان می دهد.

آشنایی با روش های تست واترپروف ساعت 3

این تست ها هرکدام ، جای خود را در تست مقاومت در برابر آب دارند. آزمایش خشک به طور کلی ایمن تر است، زیرا آب درگیر نیست. اما نمی تواند سطح فشار اعمال شده را مشخص کند و فقط می تواند ثابت کند که یک ساعت تا حدی در برابر هوا بسته است. بنابراین بهتر است به عنوان یک آزمایش درک شود که آیا نشتی وجود دارد یا خیر. از سوی دیگر، تست مرطوب می‌تواند سطح فشار اعمال شده روی ساعت را مشخص کند، اما اگر اشتباه انجام شود، خطر نفوذ آب را به دنبال دارد.

برای استفاده شخصی، به یک دلیل ساده، تست مرطوب را توصیه می کنیم. در حالی که یک دستگاه فشار سنج صنعتی که تا 1000M را آزمایش می کند، هزینه گزافی دارد، یک تستر 6ATM در واقع برای ساعت های معمولی کاملا مقرون به صرفه است. و با یک فشار سنج، همیشه می توانید با سطح فشاری که می خواهید ساعت خود را در آن تست کنید.

تست خشک چگونه کار می کند؟


یک تستر فشار هوا بر روی یک اصل کار می کند: جریان هوا از نقاط با فشار بالا به نقاط کم فشار. وقتی محفظه تحت فشار باشد، اگر در قاب ساعت نشتی وجود داشته باشد، هوا وارد کیس می شود و وقتی محفظه کم فشار باشد، هوا از کیس خارج می شود و در آب می بینید که به صورت حباب از آن خارج می شود. این طراحی یک مزیت عمده دارد: از آنجایی که هوای اضافی از کیس خارج می شود، با توجه به اینکه تست به درستی انجام شده است، هیچ آبی به داخل بدنه نمی رود و ساعت بلافاصله پس از تایید نقطه نشتی از آب خارج می شود. . برای خرید این محصول کلیک کنید. خرید دستگاه تست واتر پروف ساعت های مچی

نحوه استفاده از دستگاه فشار سنج برای تست ضد آب بودن
این راهنما برای تست‌کننده‌های فشار مانند تست‌کننده فشار آب Bergeon 5555/98 کاربرد دارد. چند نکته وجود دارد که باید قبل از انجام آزمایش بدانید:

آشنایی با روش های تست واترپروف ساعت 5

رتبه بندی WR ساعت شما. این سطح فشاری را که تستر باید به آن برسد تعیین می کند.

تبدیل آسان است: 1ATM = 10M = 1 bar

فقط از آب مقطر استفاده کنید این امر از تجمع رسوبات معدنی در تستر و روی ساعت جلوگیری می کند.

مطمئن شوید که تاج / دسته کوک را تا انتها فشار داده اید (اگر تاج پیچی و به سمت پایین است، آن را به داخل پیچ کنید)

مرحله 1: تستر را تا خط قرمز روی شیشه با آب پر کنید

مرحله 2: ساعت را به قلاب زیر درب آویزان کنید. برای این منظور می توانید یک میله فنری بین بند ها قرار دهید. اگر میله فنری مناسب ندارید، می توانید یک نوار لاستیکی در اطراف قاب حلقه کنید تا یک حلقه امن ایجاد کنید.

مرحله 3: پیستون را به سمت بالا بکشید تا ساعت بالای آب بماند، درب آن را بگذارید و آن را سفت کنید.

مرحله 4: با پمپ کردن با دسته، محفظه را تا سطح فشار مورد نظر تحت فشار قرار دهید. سپس اجازه دهید حدود یک دقیقه بماند. اگر نشتی وجود داشته باشد، هوا در این مدت وارد ساعت می شود.

مرحله 5: آزمون مقدماتی در حالی که ساعت بالای آب می ماند، هوا را به آرامی از محفظه رها کنید تا فشار به صفر برگردد. این برای از بین بردن این احتمال است که در هنگام نشتی بزرگ، کریستال با کاهش فشار محفظه بیرون بیاید.

مرحله 6: آزمایش واقعی فشار بیاورید و یک دقیقه صبر کنید. سپس ساعت را در آب پایین بیاورید و به آرامی تمام هوا را از محفظه خارج کنید. ساعت را از نزدیک مشاهده کنید تا ببینید آیا جریانی از حباب از ساعت خارج می شود یا خیر. اگر وجود داشته باشد، این نشان دهنده نشتی در نقطه ای است که حباب ها بیرون می آیند، و برای جلوگیری از نفوذ بیشتر آب، باید ساعت را فوراً بالا بکشید. یک یا دو حباب خوب هستند زیرا فقط هوا در شکاف های بدنه محبوس شده است.

مرحله 7: آزمایش نهایی چشم ساعت را بیرون بیاورید، خشک کنید و بررسی کنید که آیا علائمی از آب یا بخار آب در جعبه وجود دارد یا خیر.

آشنایی با روش های تست واترپروف ساعت 7

جمع بند آخر

اگر ساعت شما توانسته تمام مراحل را بدون شکست طی کند، تست مقاومت در برابر آب را پشت سر می گذارد. با این حال، خوب است که بدانید امتیاز WR شما واقعاً از نظر قابلیت مقاومت در برابر آب چیست (واقعیت: 100M 100 متر نیست)، راهنمای ما را در مورد معنای واقعی رتبه بندی مقاومت در برابر آب بررسی کنید، سپس می توانید از آن استفاده کنید. ساعت ضد آب شما در سناریوی مناسب و خطر آسیب رساندن به آن را نداشته باشید.

از سوی دیگر، اگر ساعت در تست رد شود، نقطه‌ای که در آن نشتی اتفاق می‌افتد نیز با محل بیرون آمدن حباب‌ها مشخص می‌شود. باید از تماس ساعت با آب اجتناب کنید و در اسرع وقت آن را برای تعمیر به ساعت ساز حرفه ای ببرید. خوشبختانه، بیشتر علل نشت آب را می توان نسبتاً به راحتی برطرف کرد، مانند تعویض واشر، و ساعت سازان با کمال میل این کار را با آزمایش مقاومت در برابر آب در پایان تعمیر انجام می دهند تا از بازیابی قابلیت مقاومت در برابر آب اطمینان حاصل کنند.

بنابراین به این ترتیب می توانید مطمئن شوید که ساعت شما واقعاً در برابر آب مقاوم است. یک ساعت ضد آب مناسب به شما در فعالیت های آبی کمک می کند، همانطور که در ضرب المثل قدیمی “مراقب ساعت خود باشید و آن از شما مراقبت خواهد کرد”.

اکنون می‌دانید که چگونه آزمایش فشار آب انجام می‌شود، همه آن را در این ویدیو مشاهده کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.