تازه ترین مطالب ساعت, نقد و بررسی ساعت های مچی

رولکس: هنر طراحی صفحه ساعت(Dial)

رولکس: هنر طراحی صفحه ساعت(Dial) 1

صفحه ساعت به عنوان یکی از مهمترین عناصر در هنر ساعت سازی همواره نقش اصلی در جذب خریدار و دوست داران ساعت را بر عهده دارد. طراحی صفحه،انتخاب رنگ مناسب،چیدمان عناصر،استفاده از روش خاص تولید صفحه ساعت،استفاده از متد های خاص و بسیاری عوامل مرتبط با صفحه ساعت موجب گردیده تا ساعت های نمادین  و مهمی در طول تاریخ ساعت سازی ظهور کنند و موجب تثبیت موقعیت کمپانی ها و به زبان دیگر بیمه مادام العمر آنها گردد.

کمپانی رولکس هم در طول تاریخ پر افتخار خود همواره به طور دقیق و حرفه ای از اهمیت طراحی مناسب صفحه ساعت غافل نشده است. صفحات تولیدی رولکس در نوع خود به لحاظ غنا و کیفیت بی نظیر هستند و دروازه ای برای ارتباط روحی و روانی دوستداران ساعت با تولیدات این کمپانی می باشند.

رولکس: هنر طراحی صفحه ساعت(Dial) 3

رولکس صفحه های خود را با نهایت دقت و در کارگاه های داخلی تولید نموده و همواره ذهن دوست داران ساعت را با طراحی های بی نظیر و به جا درگیر می نماید.

رولکس برای رسیدن به هدف خود در راستای تولید صفحات بی نظیر ساعت، از ترکیب هنر، علم، تحقیق و فناوری های پیشرفته استفاده می نماید تا بتواند به هر نمونه از تولیدات خود شخصیت و هویت ببخشد. همانگونه که می توان حدس زد نتیجه این ترکیب بی نظیر خارق العاده خواهد بود: طیفی بی نظیر از مواد، تکنیک ها و فنون مختلف که در ادامه متن به آن اشاره خواهیم کرد.

در این مقاله سعی میکنیم بخشی از مهمترین تکنیک های رولکس برای تولید صفحات ساعت را به همراه نمونه ساعت ها به اختصار برای شما خوانندگان عزیز معرفی بنماییم.

1-حکاکی لیزری:

رولکس: هنر طراحی صفحه ساعت(Dial) 5

قدرت ظرافت و کار بدون نقص که عضو اصلی و همراه همیشگی صنعت دقیق ساعت سازی می باشد  این بار نیز در متد “حکاکی لیزری” صفحه ساعت های رولکس به چشم می خورد. این روش بی نظیر اخیرا در نمونه ساعت جدید اویستر رولکس به کار رفته است که به محض معرفی این مدل را به یکی از ساعت های مهم رولکس تبدیل نمود. طرح بی نظیر برگ های درخت نخل بر روی صفحه ساعت تماماً با استفاده از یک تکنیک خاص حکاکی لیزری با نام فمتوسکند(femtosecond) به وجود آمده است.
در حکای لیزری این صفحه طرح بی نظیر سایه و روشن بسیار خاص و زیبا که مانند عبور نور از میان شاخ و برگ های یک درخت نخل می باشد به زیبایی کار شده است.

این روش خاص لیزر با استفاده از تابش پالس های بسیار کوتاه لیزر(یک بیلیونیم میکرو ثانیه) به صفحه ساعت و با سرعت تکرار بسیار بالا عمل می نمیاد و طرح های با عمق بسیار پایین(یک دهم میکرومتر) را بر روی صفحه ساعت بوجود می آورد.

این ساعت بینظیر یکی از نماد های توانایی بی نظیر رولکس در تلفیق آخرین روش های علمی با هنر طراحی ساعت می باشد.

2-صفحات مزین به جواهر:

رولکس: هنر طراحی صفحه ساعت(Dial) 7

جواهر شناسی و جواهر سازی همانند بسیاری از فنون و مهارت های کمپانی رولکس،یکی از مهمترین بخش های این کمپانی می باشد. تمامی  جواهرات نصب شده بر روی صفحه ساعت ها توسط جواهر شناسان خبره رولکس انتخاب شده و سپس جواهرات انتخابی توسط تیم جواهر سازی به طور کاملا حرفه ای بر روی صفحه ساعت نصب می گردد. روش های مختلف جواهرکاری نظیر مخراج کاری و استفاده از چنگک ها در نصب جواهرات بر روی صفحات به کار گرفته می شود و تمامی مراحل نصب جواهرات توسط جواهرسازان حرفه ای رولکس صورت می پذیرد.

رولکس: هنر طراحی صفحه ساعت(Dial) 9

3-صفحات لاکی مات با تنوع رنگ بالا:

رولکس: هنر طراحی صفحه ساعت(Dial) 11

رولکس با استفاده از این تولید صفحات رنگی مات لاکی، توانایی تولید صفحات متنوع با  تنوع بی نهایت رنگ را دارا می باشد. به طور متوسط دستیابی به هر رنگ مورد نظر توسط آزمایشگاه ها و تیم های تحقیقاتی در حدود سه ماه به طول می انجامد. علاوه بر رنگ های پایه نظیر سفید و سیاه مات رولکس در سالیان متمادی اقدام به تولید صفحات با رنگ های خاص و غیر رایج بسیار جذابی نموده است.

 نمونه های اخیر تولیدی رولکس با استفاده از این تکنیک، سری جدید ساعت های اویستر می باشند که در طراحی آنها از صفحانی رنگی لاکی صورتی آب نباتی،آبی فیروزه ای( بیشتر با نام آبی تیفانی معرف می باشد)،زرد، قرمز و سبز استفاده شده است. تقریباً تمامی مدل های معرفی شده هم اکنون در لیست انتظار خرید دوست داران ساعت می باشند و با قیمت هایی چند برابر بیشتر از قیمت اولیه در بازار آزاد خرید و فروش می شوند که این مهم صرفاً  نشان از اهمیت استفاده از عنصر رنگ در طراحی صفحه ساعت دارد.

4-صفحات صدفی،شکوه درخشان طبیعت:

صفحات زیبای صدفی ساعت هدیه بی نظیر طبیعت به طراحان ساعت می باشند. رولکس به روش های بسیار دقیق استخراج و نگهداری لایه های ظریف دیواره داخلی پوسته نرم تنان را انجام می دهد و با استفاده از این پوشش ها نمونه های بسیازی از ظریف ترین و زیبا ترین صفحات ساعت را خلق می نماید.

خاصیت رنگین کمانی صفحات صدفی در مقابل تابش نور از مهمترین دلایل جذابیت این نوع صفحات می باشد و می تواند در حالت های مختلف رنگ های متنوعی در طیف صورتی،سفید و زرد را از خود منعکس نماید.

همچنین بسته به اینکه از کدامین قسمت از پوسته صدف در تولید صفحه ساعت استفاده شده است، شدت انعکاس و بافت صفحه ساعت نیز متنوع می باشد.

رولکس: هنر طراحی صفحه ساعت(Dial) 13

5-آبکاری فلزات با روش های electroplating و PVD :

یکی از قدیمی ترین روش های تولید صفحات استفاده از روش آبکاری فلزات می باشد که در تولید بسیاری از مدل های رولکس به کار گرفته شده است. این روش در اواخر قرن 19 میلادی برای تولید صفحات ساعت ها به کار گرفته شده است اما امروزه رولکس با بروز رسانی این روش و استفاده از تکنولوژی های پیشرفته علاوه بر انجام آبکاری نقره بر روی صفحات که بعنوان لایه پایه استفاده می شود، توانایی آبکاری طیف وسیعی از فلزات را با استفاده تنظیم دما و حمام های ویژه آبکاری را دارا می باشد که با این روش دسترسی به طیف وسیعی از رنگ و لعاب ممکن می گردد.

رولکس: هنر طراحی صفحه ساعت(Dial) 15

 از معروفترین صفحات ساعت های تولیدی رولکس که با استفاده از روش آبکاری تولید میگردند، صفحات آبی یخی معروف نمونه ساعت های پلاتینی رولکس می باشد که از نماد های معروف این کمپانی می باشند. در تولید این صفحه از روش (physical vapor deposition)PVD یا انباشت بخار فیزیکی برای قرار دادن لایه پلاتینی بر روی صفحه استفاده شده است. این روش که از صنعت هوا-فضا به تکنولوژی ساعت سازی وارد شده است و به طراحان صفحه ساعت امکان خلق آرایش بسیار زیبایی از رنگ و طرح فلزی را میدهد.

رولکس صفحات پوشش PVD خود را با استفاده از کانال های خلا و در فرآیندی کاملا دقیق و کنترل شده انجام میدهد. دو تکنیک اصلی به کار رفته در این روش استفاده از تفنگ های الکترونی جهت بخار حرارتی فلز اصلی و دیگری پاشش مگنترون با استفاده از مشعل پلاسما می باشد که هر دو روش های بسیار علمی و دقیق  می باشند.

در هر دو روش ابتدا یک لایه نازک(کمتر از یک میکرون) از اکسید های بخار شده و فلزات بر روی صفحه ساعت قرار گرفته و سپس  لایه های بعدی به صورت لایه به لایه و در ابعاد اتم بر روی لایه اولی قرار میگیرند.

رولکس: هنر طراحی صفحه ساعت(Dial) 17

6-  Applique Indices یا اعداد برآمده صفحه ساعت:

نشانگر های صفحه ساعت های رولکس علاوه بر وظیفه نمایش زمان، وظیفه بسیار مهم متمایز نمودن و عمق بخشیدن به صفحه ساعت را نیز بر عهده دارند. در کمپانی رولکس طراحی های بسیار متنوعی از اپلیک ها بر روی صفحات ساعت ها به کار گرفته می شود که همگی دارای یک وجه تشابه می باشند که آن هم استفاده از لوگو کمپانی در موقعیت ساعت 12 صفحه ساعت می باشد. بر اساس مدل ساعت انواع اپلیک ها با فونت ها و اشکال متنوع بر روی صفحات نصب میگردد که می توانند از جنس طلا،مزین به جواهر و یا به صورت شب تاب در مدل های اسپرت باشند.

رولکس: هنر طراحی صفحه ساعت(Dial) 19

7-استفاده از Chromoalight:

رولکس به صورت انحصاری از این ماده شب تاب در عقربه ها ،نشانگر های زمان  و سایر عناصر ساعت های حرفه ای خود استفاده می نماید. این ماده از پودر اکسید فلزاتی نظیر آلومینیم، استرونیم،دیسپروزیم و اروفیم تولید می شود که  طی یک عملیات حرارتی با دمای بسیار بالا به صورت کریستال های با قابلیت درخشش بسیار بالا تبدیل میگردند. میزان تابناکی آبی رنگ این ماده به مراتب بیشتر، قوی تر و ماندگار تر از سایر مواد شب تاب در تولید ساعت های دیگر کمپانی ها می باشد.

رولکس: هنر طراحی صفحه ساعت(Dial) 21

8-شهاب سنگ ها:

صفحات برخی از تولید های بسیار اختصاصی و ویژه رولکس با استفاده از شهاب سنگ ها تولید می شود که ماده اولیه تولید این صفحات از قطعات بوجود آمده از انفجار سیارک ها و شاید سیاره های دور دست که با زمین برخورد می نمایند به تولید می گردد.طرح هر یک از این صفحات کاملا منحصر به فرد بوده و شبیه سایر نمونه های نمی باشد، این طرح زیبا بر اساس نام دانشمند اتریشی آلویس فون بک ویدمانشتاتن(Alois von Beckh Widmanstätten) با نام ویدمانشتاتن شناخته می شود.

رولس به منظور تولید صفحات ساعت از نوع خاصی از شهاب سنگ آهنی با نام آکتاهدریت(Octahedrites ) استفاده می نماید که شامل ترکیب 10% نیکل با آهن می باشد. اکتاهدریت های به صورت صفحات بسیار نازک برشکاری می شوند و پس عملیات شیمیایی به صفحات زیبای استفاده شده در ساعت ها تبدیل  می گردند.
رولکس در انتخاب شهاب سنگ ها از صفحات با ساختار و شکل منسجم تر استفاده می نماید.

رولکس: هنر طراحی صفحه ساعت(Dial) 23

امیدوارم از مطاب فوق لذت برده باشید…

نویسنده: سامان اسفندیارپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.