تازه ترین مطالب ساعت, راهنمای خرید لوازم جانبی ساعت, راهنمای نگهداری ساعت مچی

ده ابزار تعمیر ساعت ضروری یک ساعت باز حرفه ای

ده ابزار تعمیر ساعت ضروری یک ساعت باز حرفه ای 1

هر عاشق ساعت به خوبی میدونه که یکی از مهمترین نگرانی های یک کلکسیونر حرفه ای وقتی هست که حرف از خرید یک ساعت سالم برای مصرف شخصی پیش میاد. همش این نگرانی داره که ساعت کار کرده ای که دلشو برده ، جعبه و یا اوراق معتبری داره یا نه.  یا مورد داشتیم طرف یک کشو  کامل قرار داده برای خرید بندهای مختلف ساعت مچی.

از مجلات و کاتالوگ های ساعت که تو کتاب خونش گذاشته بگذریم ، میرسیم به بوفه اتاق یا پذیرایی این رفقا که با ساعت های خفن رومیزی شون دلبری میکنند! حالا قسمت حرفه ای داستان اینجاست که یک میز کار خفن هم دارن که برای استفاده و نگهداری وسایل و ابزار تعمیرات ساعت استفاده میشه.

توجه شما رو به ده وسیله ضروری که یک ساعت باز حرفه ای باید داشته باشه جلب میکنم. ممکن بعضی از شما عزیزان خیلی از این موارد و رومیز هاتون داشته باشین! چه بسا بهتر و بیشتر! البته این مطلب برای اون دوستان تازه در مسیر قرار گرفته  میتونه راهنمای مفیدی باشه. در هر صورت امیدوارم خوندن این مطلب براتون خالی از لطف نباشه.

 آچار پین فنری

راستش بخواید برای تعویض بند چرمی ساعتتون یک عدد آچار پین فنری خوب لازم دارید. البته ازتون میخوایم که به ما اعتماد کنید ما خیلی از ابزارهای بی کیفیت ارزان رو امتحان کردیم اونها خیلی زود خراب می شن یا وقتی که می خواهید بند ساعت تان را عوض کنید، بازو های ساعتتون را خط میندازین . مطمئنا صرفا داشتن یک ابزار خوب به این معنا نیست که می تونید باهاش بند ساعت تون رو بدون هیچ مشکلی عوض کنید، بدون اینکه هیچ خراشی روی آن بیفته. در کنار مهارت ، ابزار خوب ضریب خطا رو پایین میاره.

ده ابزار تعمیر ساعت ضروری یک ساعت باز حرفه ای 3
اچار پین فنری بند ساعت
  • چاقوی قاب ساعت

امروزه معمولا پشت قاب های ساعت ، پیچی هستند یعنی به پشت قاب ساعت پیچ می شن. این نوع قاب ساعت ها برای محافظت از موتور ساعت در برابر ورود آب و کثیفی مزیت مهمی هست. اما برای ساعت هایی که پشت قابشون به صورت فشاری هست، به یک چاقوی خوب و با کیفیت مخصوص پشت قاب نیاز دارید. آخرین باری که ساعت مچی تون رو به تعمیرکار ساعت دادید، به خاطر بیارید؛ ساعت ساز یک ابزار چاقو ارتشی رو برداشت و به پشت قاب زد. در واقع، یک چاقوی پشت قاب، یک چاقوی ارتشی با لبه ای است که برای باز کردن پشت ساعت طراحی شده. اغلب روی لبه درب این ساعت ها ، یک فضای کوچیک پیدا میکنید. باید لبه چاقو را در آن فضا قرار بدید .

محکم ولی با احتیاط فشار بدید تا اینکه احساس کنید لبه چاقو جای درستی قرار گرفته . چاقو را بالا و پایین ببرید تا پشت قاب رو باز کنید

ده ابزار تعمیر ساعت ضروری یک ساعت باز حرفه ای 5
چاقوی تعمیر ساعت

نکته مهم: دنبال برندهایی مثل Victorinox یا RENETA بگردید. این برند ها را میتوانید از سایت های فروش لوازم جانبی ساعت مثل ویکی ساعت تهیه کنید

  • توپ پشت قاب

یکسری از درب قاب ساعت ها هم پیچی هستن که به خود قاب پیچ می شن. برای این موارد ، می تونید از توپ پشت قاب استفاده کنید. این توپ مثل یک توپ پلاستیکی سادست که شما باید اون رو باد کنید تا خوب سفت بشه ، طوریکه حتی اگر اون رو فشار بدید، شکلش رو از دست نده. بعدش کافیه که آروم و با فشار اون رو خلاف جهت عقربه های ساعت بپیچید، به این شکل پشت قاب باز میشه.

ده وسیله ضروری که یک ساعت باز حرفه ای باید داشته باشه
توپ پشت قاب
  • نور UV

یک ابزار جالب و مفید که اغلب به اون نور بنفش گفته می شود. یک وسیله ارزان قیمت و قابل حمل هست. مخصوصا اگر به ساعت هایی علاقمند باشید که بر صفحه یا قاب اونها از جواهرات استفاده شود. این جواهر، چه تریتیوم یا رادیوم یا سوپر لومی نوا، فرقی نمی کنه، وقتی با یک نور UV دیده میشود ، می درخشد. یا می توانید بررسی کنید که آیا صفحه نمایش ساعت جواهر اصل دارد یا نه.  آخرین مورد که البته از اهمیت کمتری برخوردار نیست، این است که این یک ابزار مناسب برای تایید اصالت اسکناس های بانکی هم هست .

ده وسیله ضروری که یک ساعت باز حرفه ای باید داشته باشه
نور UV
  • دستگاه آنتی مگنت

در دنیای امروزی، خیلی از چیزهایی که در اطراف ما هستن، می تونند ساعت اتوماتیک ما رو مغناطیسی کنند، طوری که حتی متوجه هم نشیم. به این دلیل، توصیه میکنم که ببینید آیا ساعتتون مغناطیسی شده یا نه، و اگر شده بود، اون رو مغناطیس زدایی کنید تا دقت عملکردش دوباره حفظ بشه. استفاده از قطب نما های ساده یک راه آسون برای بررسی شرایط مغناطیسی ساعت هست. اگر قطب نما نشون بده که ساعت موردعلاقه تان مغناطیسی شده، اصلا نگران نباشید؛ یک راه حل خوب برای آن وجود دارد. یک مغناطیس زدا، ابزاری که ارزون و در دسترس هست. می تونید اون رو از  wikisaat.com  یا حتی از بازار ساعت تهیه کنید . اون رو به برق بزنید، ساعت رو روی اون قرار بدید، دکمه شو فشار بدید، و پس از 2 ثانیه ساعت را بردارید و دکمه را آزاد کنید. کار انجام شده است.

ده ابزار تعمیر ساعت ضروری یک ساعت باز حرفه ای 9
انتی مگنت ساعت
  • لوپ / ذره بین چشمی

مطمئنم که این مورد نیاز به هیچ توضیح اضافی ندارد. مطمئنا لوپ هم به اندازه یک نور UV یا بازکننده پشت قاب مفید هست. قیمت آن از نوع تک لنزی 50 هزار تومن تا نوع حرفه ای 200 هزار تومن متغیر است، و می توانید نوع مناسب را از بین انواع مختلف آن انتخاب نمایید. باز هم می توایند آن را از فروشگاه wikisaat.com تهیه کنید . یکسری از برندها هم با ارائه محصولات شان ، این لوپ ها را هدیه می دن. گاهی اوقات می تونید در زمان خرید ساعت ، آن را هم از فروشنده هدیه بگیرید. جدا از این واقعیت که لوپ ها برای بررسی سریال نامبرهای روی موتور ساعت یا شماره سریال ساعت ها بسیار مناسب هستند، اما یک ابزار جانبی بسیار خوب برای عکس برداری با دوربین موبایل هم هستند. یا اینکه فقط از آنها برای لذت بردن از پیچیدگی های موتور ساعت تان استفاده نمایید.

ده ابزار تعمیر ساعت ضروری یک ساعت باز حرفه ای 11
ذره بین / لوپ ساعت سازی
  • سایز کردن بند فلزی

بندهای قدیمی ساعت برخلاف مدلهای جدید که پیچی هستن، از پین های بلندی استفاده می کنن تا تکه های بند را متصل به هم نگه دارن. می توانید با فشار دادن این پین ها به سمت بیرون، بند را تنگ و گشاد کنید. برای این منظور، یک ابزار به تنهایی نمی تواند راه حلی کافی باشد، چون طول سر آن کافی نیست. شما به یک انبردست ظریف با کیفیت دیگر برای بیرون کشیدن پین هم نیاز دارید.

ده ابزار تعمیر ساعت ضروری یک ساعت باز حرفه ای 13
  • کولیس

یک ابزاری که ما معمولا برای تشخیص سایز قاب ، شیشه و بند ساعت استفاده می کنیم، کولیس دیجیتالی هست. معمولا ، اندازه فاصله بین بازو های ساعت اعداد زوج  18 ، 20 ، 22  هستند، اما برند های محدودی دارای سایز های فرد 17، 19 ، 21 و غیره هم هستند. اگر دوست دارید بند مناسبی برای ساعتتون پیدا کنید، باید اندازه دقیق اون رو داشته باشید. بهتر از اون، وقتی که می خواهید بند ساعتتون رو عوض کنید، فاصله یک بازو تا بازو دیگر ساعتو اندازه بگیرید. یا درباره ضخامت، حتی اندازه گیری پهنای قاب ساعت هم مفید است.

کولیس
  • تایم گراف / ویبروگراف دیجیتال

اشتباهی که ممکن هست مرتکب بشیم این هست که فکر کنیم وقتی یک ساعت خوب خریدیم، دیگه لازم نیست هیچ کاری کنیم و اون ساعت برای همیشه کار خواهد کرد. می دونیم که این موضوع حقیقت نداره. ساعت های اتوماتیک ، به شکلی هستن که وقتی اون ها رو دستتون می کنید، کار میکنن. به طور یکنواخت و ثابت. عملکرد آن بسیار مهم هست، پس لازم هست خیلی مراقب باشید. به این خاطر، در دسترس داشتن یک نمودار زمان ایده بسیار خوبی هست تا بتوانید شرایط موتور ساعت رو چک کنید. چه یک مدل حرفه ای را خریداری کنید (€400-500)، یا یک مدل ارزانتر اما باکیفیت مانند دستگاه B200 ، فرقی نمی کنه. مادامیکه درستی و دقت آن رو به درستی چک می کنید ، کافیه

ده ابزار تعمیر ساعت ضروری یک ساعت باز حرفه ای 16
دستگا ویبرو گراف / تایم کراف
  1. پین های فنری بند ساعت

این یکی موردی هست است که خیلی ها به جزئیات اون توجه کافی ندارن. پن فنری آخرین نقطه وصل بین ساعت و زمین سخت است. گاهی وقت ها به من میگن که یک بند ساعت از پوست تمساح را چند میلیون تومن برای ساعت شان خریدند تا با ساعت گرانقیمت شون ست بشه. و کلی هم قبل از خرید درموردش خوندن و تحقیق کردند. ای موضوع برای بک ساعت دوست قابل تحسین هست اما یک سوال، میدونید پین های فنری قبلی ساعتتان کجا آمده اند و اگر اورجینال هستند نباید گم بشن و یا دور انداخته بشن و چه کیفیتی دارند!؟ خلاصه که یک بند با کیفیت و سالم داشتن با پین های فنری  با کیفیت توصیه می شه، و واجب هست.

پین فنری بند ساعت
  1. پیچ گوشتی

یک ست پیچ گوشتی، حداقل ابزاری هست که نیاز دارید. با این حال، وقتی می خواهید اون را تهیه کنید، پیشنهاد می کنیم نوع با کیفیتش رو بخرید. بسیاری از ساعت های مدرن به جای پین های فنری و یا چاک دار از پیچ استفاده می کنند. حتی گاهی بندهای ساعت های گران قیمت به جای پین فشاری، اتصالات پیچی دارند. اگر یک ابزار مفتول فنری خوب بتواند مانع از این شود که روی بازو های ساعتتون خراش بندازید، در اینصورت تصور کنید که که یک ست پیچ گوشتی خوب در مقایسه با نوع ارزان و بی کیفیت اون، چقدر مفید خواهد بود. اونها سر پیچ ها را خراب و سطح بیرونی خراش می اندازند. اینهمه تلاش کنی و در آخر هم پیچ ها رو خراب کنی، اصلا جالب نیست. به علاوه، می تونید از اونها برای سفت کردن اکسسوری های دیگرتون مثل لولای عینک آفتابی هم استفاده کنید. قیمت یک ست خوب چینی هم حدود 800 هزار تومان اگر خوب از آنها مراقبت کنید، چندین سال براتون کار می کنند.

پبیچ کوشتی ساعت سازی

جمع بندی

چند نکته هست که به نظرم مهم هست که در رابطه با این فهرست به اونها اشاره کنم. به طور کلی، کیفیت حرف اول میزنه. شما می تونید نوع ارزونتر ابزارها را بخرید، اما راستش ارزش نداره . احتمالا اونها بی کیفیت هستن و به ساعتتون آسیب وارد میکنه. البته، باید در حد بودجتون هزینه کنید. اگر سالی یکبار از پیچ گوشتی استفاده می کنید، نیازی نیست که نوع گرونش رو بخرید. یا با همچین چیزی برید پیش تعمرکار ساعتتون. اغلب این تعمیرات کوچیک یا تعویض ها ارزون انجام میشود. با این وجود ، اگر قصد خرید این ابزارها رو دارید، اول مطمئن بشید که طرز کار با آنها را بلدید. از ساعت سازتان بخواهید تکنیک ها را به شما نشان بده یا ویدئوهای ما رو در اپارات نگاه کنید. فیلم های آنلاین بسیار زیاد دیگه ای هم در این رابطه وجود دارند. این نکات به شما کمک می کنه که ساعت گرون قیمتتون یا ابزارهاتون خراب نکنید.

شما با ریسک خودتون، چکاپ و تعویض قطعات ساعتتون رو خودتون انجام میدید. هیچ فروشنده ای مسئولیت هرگونه آسیبی که ممکن هست به ساعتتون وارد کنید رو قبول نمیکنه و ما هم فقط فهرستی از ابزارهایی رو معرفی کردیم که بنظرمون مفید هستند وبه بهتون پیشنهاد نمیکنیم کار های تخصصی ساعتتون خورتون انجام بدید

می تونید یک ساعت ارزون از فروشگاه ساعت آنلاین یا بازار بخرید و قبل از آزمایش کردن مهارت تون روی ساعت گرون قیمتتون ، روی اون تمرین کنید.

 ما فقط از این جهت به اونها اشاره کردیم که به نظرمون کیفیتشون خوب هست . در فروشگاه ویکی ساعت ابزارهای بسیار متنوعی را با قیمت های مختلف وجود دارند. و نکته آخر اینکه، موارد ذکر شده در فهرست، هیچ ترتیب خاصی ندارند. هر اونچه را که لازم دارید و استفاده می کنید، بخرید.

منبع مقاله: www.fratellowatches.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.